فروشگاه پربیوتیک
مقاله و مصاحبه

علائم کمبود پروبیوتیک چیست؟ معرفی منابع اصلی پروبیوتیک

در صورت داشتن یکی از این نشانه‌ها ، شما دچار کمبود پروبیوتیک می‌باشید.

پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که برای سلامتی ، به ویژه دستگاه گوارش مفید هستند. تصوری که ما معمولاً از میکروب داریم ، مضر و منشا بیماری در بدن هستند اما این تصور درست نیست! بدن شما مملو از باکتری های خوب و بد است. پروبیوتیک ها باکتری های خوب یا مفید نامیده می شوند زیرا به سلامت روده کمک می کنند. هرچه میزان باکتری های پروبیوتیک بیشتر باشد احتمال ابتلا به بیماری در شخص کمتر خواهد بود. پزشکان اغلب آنها را برای کمک به مشکلات گوارشی پیشنهاد می کنند. بسیاری از میکروارگانیسم های موجود در محصولات پروبیوتیک همان میکروارگانیسم هایی هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می کنند.

چرا پروبیوتیک مفید است؟

وقتی باکتری های مفید در بدن خود از دست می دهید ، پروبیوتیک ها می توانند به جای آنها کمک کنند. کاهش باکتری های مفید بدن دلایل مختلفی از جمله مصرف آنتی بیوتیک ، بیماری ، تغذیه نامناسب ، شرایط اقلیمی مثل آلودگی آب و هوا دارد.

خواص پروبیوتیک

انواع پروبیوتیک ها

باکتری های پروبیوتیک ها به دو گروه لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم تقسیم می شوند. لاکتوباسیلوس رایج ترین نوع می باشد .نوشیدنی کفیر منبع اصلی این باکتری است. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند و نمی توانند قند شیر را هضم کنند پیشنهاد می شود کفیر مصرف کنند تا در کنار استفاده از خواص شیر از پروبیوتیک هم بهره مند شوند. همچنین  این نوشیدنی برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز مفید است.

پروبیوتیک ها چه تاثیری در بدن دارند؟

به طور کلی پروبیوتیک ها با کنترل اعصاب روده به هضم و جذب بهتر مواد غذایی کمک می کنند. تاثیر موثر و مستقیم پروبیوتیک بر روی این بیماری ها ثابت شده است:

  • بهبود گوارش ، جذب مواد غذایی
  • جلوگیری از رشد و تکثیر باکتریهای مضر در بدن
  • درمان یبوست
  • کاهش فشارخون
  • سندرم روده تحریکپذیر
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • اسهال عفونی (ناشی از ویروس ، باکتری یا انگلی)
  • اسهال ناشی از درمان سرطان
  • اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها
  • بیماری پوستی ، مانند اگزما و آکنه
  • عفونت ادراری و واژن
  • جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی
  • بهداشت دهان و دندان
  • عفونت کلستریدیوم دیفیسیل
  • آنتروکولیت نکروزان
  • کاهش کلسترول خون

خواص پروبیوتیک

آیا می توانند مضر باشند؟

پروبیوتیک ها سابقه خوبی در بین مصرف کنندگان دارند. افراد مبتلا به بیماری های شدید یا دارای سیستم ایمنی ضعیف ، نوزادان نارس یا بیماران بستری در بیمارستان توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. همچنین گزارش شده است که برخی از مکمل های پروبیوتیک حاوی میکروارگانیسم هایی غیر از موارد ذکر شده در برچسب روی بسته بندی هستند. در برخی موارد ، ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشند.

علائم کمبود پروبیوتیک

اطلاعات ما از نقش پروبیوتیک ها درسلامت بدن در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و مطالعات جدید نشان می دهد بر کل اندام بدن نقش مفید و سازنده ای دارند. در صورتی داشتن یکی از این نشانه ها ، بدن شما دچار کمبود پروبیوتیک می باشد.

  • مشکلات نفخ، التهاب، اسهال، یبوست
  • اضافه وزن یا کمبود وزن
  • افسردگی ، اضطراب ، میگرن
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • آلرژی غذایی یا حساسیت غذایی
  • اگزما یا خارش پوست و آکنه
  • بیش فعالی
  • اختلالات اوتیسم

کمبود پروبیوتیک

فراموش نکنیم سلامت روده ما کاملا مرتبط با سلامت عصبی و عملکرد سیستم ایمنی می باشد. 80٪ از عملکرد ایمنی ما در روده است. پیشنهاد می شود در برنامه غذایی خود مصرف پروبیوتیک ها را اضافه کنید.

محصولات پروبیوتیک در ایران

پروبیوتیک ها به دو صورت مکمل های غذایی صنعتی ( مانند قرص ، شربت ، پودر و…. ) و طبیعی (مانند کفیر و کامبوجا) قابل مصرف می باشند.در روش صنعتی باکتریهای مفید ساخته شده را بصورت پودر – شربت , قرص و… تهیه و به همراه غذا مصرف می شود.

روش طبیعی تولید نوشیدنی پروبیوتیک در منزل بسیار ساده و مقرون به صرفه می باشد. کفیر و کامبوجا از منابع سرشار پروبیوتیک محسوب می شوند. این محصولات کاملا طبیعی بوده و به راحتی در خانه قابل پرورش می باشد . افراد با یکبار خرید قارچ کفیر و یا کامبوجا و مطالعه بروشور آموزشی چندین ماه امکان تهیه نوشیدنی و استفاده از خواص بی نظیر پروبیوتیک را خواهند داشت. برای تهیه کفیر و کامبوچا و کفیر آب به فروشگاه پربیوتیک مراجعه کنید.

ماست پروبیوتیک چیست؟

ماست یک ماده غذایی عالی و دارای فواید غذایی از جمله کلسیم و پروتئین است. در حالی که می تواند تا حدی برای سلامتی مفید باشد ، اما به راحتی نمی توان به عنوان یک منبع موثر پروبیوتیک به آن اعتماد کرد. شواهد مختلفی وجود دارد که باعث می شود ماست پروبیوتیک انتخاب مناسبی نباشد.

ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک رایج در بازار ممکن است شامل اشکال مختلف باکتری های لاکتوباسیلوس ، بیفیدوباکتریوم ، یا حتی مخمر باشند. هرگونه باکتری نقش منحصر به فرد خود را در بدن دارد. اگر صرفا از این محصول استفاده کنید طی وسیعی از باکتری های مفید را از دست می دهید.

برخی محصولات لبنی تخمیر شده دارای مقدار زیادی هیستامین هستند. برای افراد حساس ، مقادیر زیادی هیستامین در رژیم غذایی می تواند کهیر ، خارش و التهاب ایجاد کند. همچنین در مورد ماندگاری باکتری های مفید تا زمان مصرف تردید های زیادی وجود دارد.

تاثیر سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر  (IBS‏) نوعی اختلال گوارشی است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای مشخص می‌شود. علائمی چون اسهال یا یبوست دارد که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.

پروبیوتیک ها به بهبود علائم این بیماری از جمله یبوست کمک می کنند. طی مطالعه ای که بر روی 150 بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نشان می دهد که مصرف منظم پروبیوتیک به مدت 60 روز باعث تنظیم حرکات روده و بهبود قوام مدفوع می شود.

با آنتی بیوتیک چه فرقی دارد؟

تخمین زده می شود باکتری های موجود در بدن شما 10برابر تعداد سلول های شما باشد . یعنی بیش از آنکه از سلول ساخته شده باشید دارای باکتری هستید. به همبن دلیل بدن شما یک اکوسیستم نامیده می شود.

آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند و می توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند وقتی به دلیل رژیم غذایی ، دارو یا بیماری توازن باکتری در روده نداشته باشید ، مشکلات گوارشی ایجاد می شود. وقتی به دلیل عفونت یا بیماری آنتی بیوتیک مصرف می کنید ، نه تنها باعث از بین رفتن عفونت می شوند ، بلکه  انواع مختلف باکتری مفید را در روده شما از بین می برند که می تواند منجر به عدم تعادل و در نتیجه اسهال شود. تعجب آور نیست که اسهال یکی از عوارض جانبی رایج در درمان های آنتی بیوتیکی است .بیش از 30٪ بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک دچار اسهال می شوند.

آنتی بیوتیک ها

پروبیوتیک ها نقطه مقابل آنتی بیوتیک ها هستند. آنتی بیوتیک باکتری ها را از بین می برند در حالی که پروبیوتیک ها باکتری های مفید هستند. پروبیوتیک ها به می توانند به افزایش مجدد باکتری های خوب روده کمک می کنند. اینها باکتری هایی هستند که سلامت شما را حفظ می کنند و چندین مزیت دارند:

آنها می توانند pH (اسید) روده را تغییر دهند تا از رشد سایر انواع باکتریها جلوگیری کرده یا از آنها جلوگیری کنند. آنها می توانند مستقیماً از نظر مواد مغذی و فضا با باکتری های بد رقابت کنند و از رشد بیش از حد این باکتری ها جلوگیری کنند. همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و توانایی شما را در دفاع از بازدیدکنندگان ناخواسته افزایش دهند.

بهترین منبع پروبیوتیک

کفیر ، کامبوجا و کفیرآب از بهترین منابع پروبیوتیک محسوب می شوند که دسترسی آسان و قیمت مناسبی دارد.طبق تحقیقات “مرکز ملی بهداشت آمریکا” دانه‌های کفیر حاوی 56 گونه مختلف باکتری مفید می‌باشد و از این‌رو منبع عظیم باکتری‌های پروبیوتیک محسوب می‌شود.

بهترین منبع پروبیوتیک

دانه‌های کفیر (قارچ زنده متشکل از باکتری‌ها و مخمرهای سالم) که با شیر تهیه می شود. امروز میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا از آن لذت می‌برند و می‌‎تواند به آسانی در خانه‌ی شما تهیه شود . کامبوجا نیز ترکیبی از باکتری های مفید و قابل رشد است که چای شیرین شده را تخمیر کرده و نوشیدنی کامبوجا را به وجود می آورد. طعم گوارا و گازدار آن احساس نشاط و شادابی می دهد. امروزه در اکثر جوامع پیشرفته از نوشیدنی کامبوجا برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها استفاده می شود. برای تهیه محصولات به فروشگاه پربیوتیک مراجعه کنید.

4.5/5 - (33 امتیاز)
منبع
WebMDdelimmune
فروشگاه پربیوتیک

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من بیماریIBsیاورم روده بزرگ مبتلا هستم و حدود ۵سال هست که دارو مصرف می کنم.داروهایی شامل دایمتیکون و مبورین و ونلاواکسین آلوینتاوجدیدا نولپازا از خانواده امپرازول ها مصرف می کنم.خواهش میکنم بفرمایید کدام ماده غذایی پروبیوتیک به درمان بیماری من کمک می کند.

    1. دختر منم مشکل روزه تحریک پذیر داشت به پیشنهاد دکترش قارچ کفیر تهیه کردم و الان بعد یک ماه خیلی بهتر شده دیگه درد و گرفتگی شکم نداره و تورم یا نفخ هم کمتر شده. خواستم تجربم رو به اشتراک بذارم. ممنون

  2. به عنوان کسی که خیلی عاشق لبنیات نیستم ولی با هربار مصرف کفیر واقعا لذت میبرم..

  3. من مشکل گوارش داشتم که با مصرف محصولات پروبیوتیک حالم بهتر شد. مردم اگه بدونن پروبیوتیک ها چقدر میتونن مفید باشند روزانه مصرف می کنن. ممنون از سایت خوبتون که در این مورد اطلاع رسانی میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

محدود

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds