فروشگاه پربیوتیک
کفیر

انواع شیر برای تهیه دوغ کفیر

بررسی خواص انواع شیر و عملکرد دانه های کفیر

از هموژنیزه تا پاستوریزه از ارگانیک تا غیر ارگانیک ، کم چرب و پر چرب! گزینه های زیادی برای انتخاب شیر برای تهیه کفیر وجود دارد. شیر مورد استفاده  ممکن است خصوصیات و ویژگی های نوشیدنی کفیر را تحت تاثیر قرار دهد. انواع شیر با روش های فراوری مختلف در بافت و ریز یا درشت شدن دانه کفیر شما اثرگذار است. درحالی که اکثر انواع شیر برای تخمیر مناسب هستند، برخی از فاکتور ها را هنگام انتخاب بایستی در نظر داشته باشید.

انواع شیر برای تهیه دوغ کفیر

شیر گاو

شیر گاو به عنوان پر استفاده ترین و محبوب ترین شیر برای تخمیر استفاده می شود همچنین دارای حدود 1 گرم پروتئین می باشد و به عبارتی هر لیوان شیر گاو حاوی 8.2 گرم پروتئین است.تخمیر با شیر گاو باعث درشت و نرم شدن دانه های کفیر می شود.

شیر بز

مواد و ترکیبات موثر موجود در شیر بز باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود و عفونت باکتریایی را کنترل کرده و DNA افرادی که به دلیل درمان کم خونی به مدت طولانی از آهن استفاده کرده‌اند و ذخیره‌ آن بیش از حد شده است محافظت می‌کند. پس از شیر گاو شیر بز، در اکثر کشور ها از محبوبیت بالایی برای تخمیر برخوردار است. ساختار شیر بز متفاوت از شیر گاو است که به خودی خود باعث رقیق شدن نوشیدنی می شود. نحوه تهیه نوشیدنی کفیر با شیر بز را در سایت پربیوتیک مطالعه کنید.

ارزش غذایی شیر
ارزش غذایی و خواص شیر های مختلف برای تهیه کفیر

شیر گوسفند

شیر گوسفند شیرین تر از شیر گاو  و حاوی پروتئین بیشتری است در نتیجه باعث غلیظ و خامه ای شدن نوشیدنی کفیر می شود.البته عموماً شیر گوسفند برای تهیه پنیر مورد استفاده قرار می گیرد ولی برای تهیه نوشیدنی کفیر با مزه متفاوت هم کاربرد دارد.

شیر غیر لبنی

در برخی از موارد از شیر غیر لبنی نیز برای تخمیر دانه های کفیر می توان بهره برد. برای مثال می توان از شیر نارگیل استفاده کرد.هنگام استفاده از شیر لبنی ملزم به رعایت دوره 24 ساعته برای تخمیر هستید. در مواردی که از شیر نارگیل برای تخمیر استفاده می کنید اجازه دهید مدت زمان بیشتری برای تخمیر باقی بمانند.

شیرنارگیل
شیرنارگیل

انواع فاقد لاکتوز

لاکتوز یکی از قند‌های موجود در شیر است. افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نمی‌توانند لاکتاز بسازند. لاکتاز آنزیمی است که لاکتوز را هضم می‌کند. چنین افرادی بعد از مصرف لبنیات از ورم معده، گاز معده، معده درد و اسهال رنج می‌برند.شیر فاقد لاکتوز محیط مناسبی برای تخمیر ایجاد نمی کند. افرادی که بیماری عدم جذب لاکتوز دارند نگران نباشند چون لاکتوز شیر هنگام عمل تخمیر کاهش می یابد و نزدیک به صفر است.

نوع پاستوریزه 

شیر پاستوریزه تا دمای 161درجه فارنهایت به مدت 15 الی 20 ثانیه گرم شده و بلافاصله تا دمای 39درجه فارنهایت برای ذخیره سازی و حمل و نقل سرد می شود.همچنین برای آبرسانی دانه کفیر مفید عنوان شده است.

نوع استریلیزه

شیر استریلیزه (UP) و (UHT) تا دمای 275درجه فارنهایت یا بالاتر به مدت یک ثانیه حرارت می دهند.این نوع شیر برای تخمیر نامناسب است.

شیر بادام
شیر بادام

میزان چربی

آیا می توان از شیر کم چرب یا بدون چربی برای تهیه نوشیدنی کفیر استفاده کنم؟ بله، اما در نظر داشته باشید نوشیدنی ساخته شده با شیر کم چرب رقیق تر از شیر پرچرب خواهد بود و همچنین چربی بالای شیر در طولانی مدت برای رشد دانه های کفیر مفید نمی باشد .

نظر شما چیست؟

در نهایت از شما می خواهیم که تجربه خود از تهیه دوغ کفیر با انواع شیر را در بخش نظرات با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با این کار بتوانیم به یکدیگر در جهت بهبود و افزایش سلامت کمک کنیم همچنین می توانید با ارسال این مطلب به دوستانتان از نظر آن ها مطلع شوید.

مقاله مفید بود؟ (30 امتیاز)
فروشگاه پربیوتیک

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. سلام روز بخیر میخاستم بدونم که امکانش هست که قارچ کفیر رو داخل یه توری بریزیم درش رو ببندیم بعد داخل شیر قرار بدیم تا موقع جدا کردن راحت تر باشه؟ یا قارچ ها باید تحت فشار نباشن؟ ممنون

  2. سلام قارچ کفیر ک جدا کردم برا اینکه زنده بمونه هر هفته فقط یکم شیر ب ظرفش اظاف کنم یا هر هفته قارچهارو هم با اب بشورم قبلش

  3. از محصول فوق العاده مفیدتون سپاسگزارم بعد کرونا بخاطر آنتی بیوتیک مشکل گوارش داشتم برطرف شد.

  4. باسلام وقت بخیر من به تازگی قارچ کفیر از شما تهیه کردم با شیر فله ای درست کردم شیر رو‌جوشاندم ولی سرشیر رو‌خارج نکزدم حالا بعد از ۱۸ساعت شیر هنوز خیلی شیرینه علت چیه؟

    1. زهرا عزیز سلام.
      چربی زیادی هم برای دونه ها خوب نیست بهتره جدا کنید. بعد از اینکه بسته به دستتون رسید شاید تخمیر سری اول و دوم به خوبی انجام نشه با تکرار مراجل مشکل رفع میشه. ممنون از همراهیت

  5. سلام. من هر سه تا رو سفارش دادم. کفیر شیر اوایل خوب نمی شد ولی بعد یک هفته تکرار بالاخره مشکلاتش برطرف و درست شد و خیلی خوب میشه. کفیر با شیر محلی خیلی غلیظ میشه و اگر مایع کفیر رو به یک سطل ماست معمولی اضافه کنیم و بگذاریم بمونه یک سطل ماست کفیر با کیفیت میده. کفیر آب هم خوب میشه و خیلی راحته درست کردنش و راحت تر از کفیر شیر. کامبوچا ولی هنوز زمانش نرسیده امیدوارم اونم خوب بشه.

  6. سلام. من اشتباهاً یه بار از شیر بدون لاکتوز استفاده کردم و تولید کفیر سریع تر صورت گرفت. طعمش هم زیاد تفاوت نداشت. دلیل سرعت بیشتر تولید رو تا حدودی می دونم به خاطر چی بوده. فقط احتمال می دم که استفاده پیاپی اثر خوبی روی متابولیسم میکروبی نداشته باشه و احتمالاً جمعیت میکروبی تا یه مدتی توی شکستن لاکتوز تنبل بشن. نظر شما چیه؟

    1. باسلام . بله همینطور است. پیشنهاد می کنیم از شیر فاقد لاکتوز استفاده نکنید .

  7. سلام اگه ممکنه لطفا بگید چطور میزان چربی شیر رو تشخیص بدیم و اگه پرچرب بود برای تهیه کفیر چربی اش رو کاهش بدیم .

    1. باسلام. برای تهیه نوشیدنی کفیر امکان استفاده از شیر پاستوریزه و همچنین شیر فله که توسط لبنیاتی ها عرضه میشود وجود دارد. در رابطه با شیر پاستوریزه میزان چربی مشخص می باشد. ولی شیر فله اکثر اوقات میزان چربی بالایی داشته که برای رشد دانه های کفیر چربی زیاد مناسب نیست. بهتر است شیر فله را بعد از به جوش آمدن مدت زمان بیشتری حرارت داده تا میزان چربی بیشتری بعد از خنک شدن جدا شود. باتشکر

      1. یوسف عزیز سلام. اگه از شیر پاستوریزه و بسته بندی شده کارخانه ای استفاده می کنید نیازی به جوشاندن ندارد.برای استفاده از شیر های فله ای و سنتی قبل مصرف حتما باید جوشانده و سرد شود.

    2. سلام. کدوم نوع شیر بهتره؟
      شیر پاستوریزه یا شیر محلی یا همون فله؟

      1. سلام میلاد جان. در صورتی که به شیر فله دسترسی دارید میتونه انتخاب بهتری باشه ولی محدودیتی در استفاده از شیر پاستوریزه هم وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

محدود